במסעותיי – האישיים והמקצועיים – בעולם,
אני לומד רבות על אנשים, מקומות, תרבויות ומנהגים,
וגם – על המנטאליות המקומית בכל הקשור לשיווק ומכירות,
ועל התקשורת הבינאישית הנהוגה בכל מדינה.
דווקא העובדה שאני מרצה ומייעץ במקומות רבים בעולם, שונים מאד זה מזה,
חידדה לי את ההבנה ש… בסוף כולנו הרבה יותר דומים מאשר שונים.
לכאורה, מה הקשר בין אמריקאי, ישראלי ווייטנאמי, בכל הקשור לשיווק, שכנוע ומכירות?
הרי מדובר ב- 3 תרבויות שונות כל כך זו מזו!
וב- 3 עמים עם היסטוריה, מנטאליות ומנהגים שונים כל כך!
אבל… בסופו של דבר אדם הוא אדם, ומוח האדם הוא אותו מוח,
ותת המודע של כולנו על פני כדור הארץ, ובכן… פועל בצורה מסוימת וזהה.
ולכן – כל תרבות יכולה ללמוד מהאחרת, ושיווק הוא שיווק הוא שיווק.
אתן לכם דוגמה אחת שממחישה את כוונתי.
כבר שנים רבות אני מרצה ומייעץ בנושא יחס אישי –
איך לגרום לסביבה בכלל וללקוחות שלנו בפרט להרגיש יותר מוערכים,
יותר חשובים ויותר "סלבים", במינימום מאמץ, זמן וכסף.
חקרתי כל כך הרבה את הנושא, וקראתי כל כך הרבה ספרים בנושא
(וגם כתבתי כמה משלי בנושא…), שחשבתי שאני יודע כל מה שאפשר לדעת על יחס אישי.
אבל בנסיעה האחרונה שלי לוייטנאם, לסדרת הרצאות וסדנאות
בנובמבר 2018, למדתי משהו חדש.
וממי? מנהג מונית מקומי.
אותו נהג סיפר לי טריק שהוא משתמש כדי להעניק לנוסע יחס מיוחד,
כזה שיגרום לנוסע לזכור אותו, לחשוב עליו, לדבר עליו וגם להזמין אותו שוב ושוב.
זהו טריק שכל אחד מכם יכול ליישם, גם אם אתם לא נהגי מוניות.
וזה הולך כך –
כשנהג המונית מתקשר ללקוח להגיד לו שהוא למטה, ושהלקוח יכול לרדת,
לרוב האנשים יש בנייד צליל המתנה עד שהם עונים.
בדרך כלל צליל ההמתנה הזה הוא בעצם שיר שאנחנו אוהבים במיוחד.
אז נהג המונית מחייג, שומע את השיר כמה שניות,
ואז הלקוח עונה ונהג המונית אומר לו שהוא יכול לרדת מביתו למונית.
אבל אז… הנהג מפעיל אצלו בנייד את השיר ששמע
(אם לא זיהה את השיר, יש אפליקציה מיוחדת שהוא משתמש בה שמזהה את השיר).
ואז הלקוח נכנס כעבור דקה או שתיים למונית, ושומע את השיר האהוב עליו.
באותו הרגע, קודם כל, בתת המודע, הלקוח מרגיש טוב.
משתחררים לו "אנדורפינים" ("הורמוני שמחה"), והוא כבר יותר מבסוט.
אבל אז, מספר לי נהג המונית, רוב האנשים גם יגידו משהו כמו
"איזה צירוף מקרים. אני ממש אוהב את השיר הזה!"
ואז נהג המונית משיב בשלווה "זה לא צירוף מקרים!"
"מה זאת אומרת?" משתומם הנוסע,
ונהג המונית משיב לו "שמתי את השיר במיוחד בשבילך, כי שמעתי שאתה אוהב אותו!"
אתם מבינים שכלקוחות, זה נהג מונית שלא תשכחו.
בעולם תחרותי, בשוק מאד תובעני ומשתנה כמו שוק המוניות,
ובתחום שנהיה יותר ויותר דיגיטלי ופחות אישי,
הנה דרך נהדרת להיות "זכיר", להיות "מעל הרעש הכללי"
ולייצר תחושה מדהימה אצל הלקוח.
וכמה עולה כל המהלך השיווקי הזה? אפס תקציב.
וגם אפס זמן (הנהג גם ככה מחכה לנוסע במונית) ואפס מאמץ
(פשוט להקליד את שם השיר והנייד מתחיל לנגן אותו. אח… המאה ה- 21…).
כל מה שצריך, הוא קצת יוזמה, קצת רצון וקצת "חשיבה מחוץ לקופסה".
בחודשים האחרונים הספקתי לספר על הטריק הזה כבר בהרצאות רבות
במספר מדינות, וגם לכמה נהגי מונית בישראל.
אתם מבינים שזה לא עניין של תרבות, כן?
שכל אחד יכול ללמוד מכל אחד, בכל מקום בעולם?
אז הנה, בואו נראה אתכם מיישמים.
אשמח לשמוע מכם איך אתם מעניקים יחס אישי ללקוחות שלכם.
וגם – מהי הדרך ה"חדשנית" ביותר שאתם מכירים (גם אם לא עשיתם אותה בעצמכם),
לתת תשומת לב ויחס אישי לסובבים אתכם (כולל שימוש באמצעים דיגיטליים וטכנולוגיים)?
אפשר לענות לי כאן בפוסט, בפרטי או למייל האישי yaniv@yanivzaid.com
שלכם, בברכה,
ד"ר יניב זייד
כתיבת תגובה