לפני מספר ימים החל קמפיין פרסומי של ממשלת ישראל
שבמהלכו מספרות לנו 4 משפחות "ייצוגיות"
(כלומר, מייצגות את קהל היעד של הקמפיין – מעמד הביניים)
איך פעולות שהממשלה נקטה בשנה האחרונה (כמו חוק חינוך חינם מגיל 3)
שיפרו את מצבן הכלכלי והגדילו את הנטו שלהן.
הקמפיין עוד לא יצא לדרך, וכבר נמתחה עליו ביקורת חריפה –
על כמות הכסף שהושקעה בקמפיין (5 מיליון שקלים),
על אי הדיוקים שבו,
על המשפחות שמשתתפות בקמפיין, שבעצמן נמצאות במינוס.
אני מסתכל על הקמפיין מזווית אחרת, ושואל –
למה הממשלה בכלל משקיעה בקמפיין כזה?
למה להתאמץ לשכנע אותנו שטוב לנו ושאנחנו מאושרים?
אתן 3 סיבות לקמפיין, כולן כלכליות – שיווקיות
(אני מתעלם בכוונה שהסיבות הפוליטיות לקמפיין כזה).
הסיבה הראשונה –
אם אני מרגיש שטוב לי, אני פעיל ויוזם יותר – זה טוב למשק!
מחקרים רבים מראים שאנשים מרוצים יצרניים יותר, יוזמים יותר, אופטימיים יותר,
הכנסתם גבוהה יותר ויחסיהם עם הסביבה טובים יותר.
לעומת זאת, אנשים שאינם מרוצים – תפוקתם והכנסתם יורדת בצורה דרסטית לאורך זמן
(ואז הם עוד יותר לא מרוצים… "נבואה שמגשימה את עצמה")
כך, למשל, עובד ממורמר יהיה פחות אפקטיבי עבור החברה שלו,
גם אם מבחינה מקצועית הוא מעולה ואין לו תחליף,
וכך למשל, אחד התנאים הראשונים להיות יזם הוא להיות אופטימי,
ולראות את המציאות בצורה מאד "ורודה" (האופטימיות הזו עומדת במבחן הרבה פעמים…)
לכן, אם אני כאזרח ממורמר, מתוסכל,
מדבר כל היום על "המצב", "הקיץ", "איראן", "המחאה", "הגזירות" (כל אחת מהמילים האלו הן שם קוד לשיחה שלמה),
אין לי זמן, חשק ואנרגיה לייצר פעילויות חיוביות
(במקרה שלי, נניח, ליזום שוב ושוב כנסים לקהל הרחב, למרות תנאים אובייקטיביים לא פשוטים).
אז לממשלה ולמשק הישראלי יש אינטרס שתהיו מרוצים (וגם לכם יש אינטרס כזה…)
הסיבה השנייה, קשורה לענף היחיד שבו ישראל תיקח תמיד מדליית זהב, בכל אולימפיאדה –
קיטורים.
אנחנו כישראלים (בהכללה גסה) אוהבים לקטר ולהתלונן, על כל דבר – מוצדק ולא מוצדק.
אני כמובן לא מדבר עליכם, אתם בסדר. אני מדבר על כל מי שמסביבכם…
האנשים האלה (לא אתם!) נוטים להסתכל על חצי הכוס הריקה ולראות מה לא בסדר.
אגב, התקשורת גם תורמת לכך.
אתם יודעים למה? כי זה מוכר!
מחקרים מראים שאנשים קונים וצורכים יותר תקשורת, כשמשהו רע קורה.
חשבו על כך – שני עיתונים מונחים בסלסילה בקיוסק –
באחד כתוב בכותרת הראשית בעמוד הראשון – "מחר יהיה יום יפה שטוף שמש"
בעיתון השני כתוב – "סערה מתקרבת!"
איזה עיתון תקנו יותר?
ברור שאת ה"פסימי".
מה הבעיה עם השיח הזה, של קיטורים?
שאז, גם כאשר יש דברים טובים, לא שמים אליהם לב!!
כי עסוקים רק ב"מה אין" ו"מה חסר", ולא ב"מה יש"!
ולממשלה יש אינטרס "להאיר" עבורכם את הדברים שכן עושים, ואת הזכויות שכן מגיעות לכם,
כדי שתכירו אותן, תעריכו אותן, ואפילו – פשוט תנצלו אותן!
מנהלי הקמפיין סיפרו שאחת המשפחות שהשתתפו בקמפיין,
לא ידעה כלל שמגיעה לה נקודות זיכוי על כך שיש לה ילדים קטנים,
ורק אחרי הקמפיין ההורים ביקשו וקיבלו רטרואקטיבית את הסכום שמגיע להם.
כבר שווה להקשיב לקמפיין, לא?
הסיבה השלישית, היא שגם אם אני מכיר את הזכויות שלי, ויודע שנעשים גם דברים טובים,
חשוב לחזור על המסרים הללו שוב ושוב, לטובת המותג שנקרא "מדינת ישראל" או "ממשלת ישראל".
לכאורה, למה לחזור על המסר? אני הרי כבר יודע מה הממשלה עושה, לא?
אז בואו ואשאל אתכם שאלה –
מי החברה בעולם שמשקיעה הכי הרבה כסף בפרסום?
קוקה קולה.
עכשיו תגידו – "אבל הם לא צריכים, כולם מכירים אותם, הם כבר מותג".
זהו בדיוק – הם מותג וכאילו "לא צריכים לפרסם", דווקא משום שהם מפרסמים כל כך הרבה!!
ביום שהם יורידו את תקציב הפרסום שלהם, גם המכירות תרדנה.
למה? כי כל ואקום מתמלא – את דקות השידור ועמודי הפרסום שהם לא ימלאו, המתחרים שלהם ימלאו.
ולכן לממשלה יש אינטרס להזכיר לנו מדי פעם גם את הדברים הטובים שהיא עושה,
כדי שהמתחרים שלה (הקיטורים, האופוזיציה, "המצב") לא ישתלטו לכם על המוח.
רוצים גם אתם לבצע תהליכי שכנוע כאלו עבור עצמכם ועבור העסק שלכם?
רוצים להבין את תהליכי השיווק והשכנוע שעושים לכם ביומיום?
אז אתם ממש רוצים להגיע לכנס שלי ביום שישי הבא, ה- 7/9/12, בשעות 09:00 – 13:00 –
4 שעות מלאות תכנים מרתקים, סרטונים מדהימים, הרבה הומור, דוגמאות והדגמות.
47 מקומות נותרו באולם כרגע, והם צפויים להיחטף בימים הקרובים
(רק המייל הזה נשלח ללמעלה מ- 10,000 איש).
אז למה אתם מחכים?
הירשמו עכשיו והבטיחו את מקומכם בכנס!
כן, יניב, אני רוצה לשכנע כל אחד, בכל מקום ובכל מצב!
שלכם, ד"ר יניב זייד
כתיבת תגובה