נכון שנראה לכם מובן מאליו שאנחנו כל היום משתמשים ונמצאים ב"פייסבוק"?
אז האמת היא ש"פייסבוק" היו קרובים בשנים האחרונים
מספר פעמים לאבד את הדומיננטיות שלהם.
נכון שנראה לכם שמארק צוקרברג הוא איזה חנון מעצבן
כפי שמצטיירת דמותו בסרט הנפלא "הרשת החברתית"?
אז האמת היא שהוא אחד המנהלים ואנשי החזון הגדולים בעולם.
נכון שנראה לכם ש"פייסבוק" היא החברה הגדולה והדומיננטית בעולם?
אז האמת היא ש"פייסבוק" אולי המשפיעה ביותר, אבל ממש לא הגדולה ביותר,
וגם "גוגל" וגם "אפל" הרבה יותר גדולות ממנה.
הנה קצת עובדות בקצרה –
כש"פייסבוק" הוקמה בשנת 2004, היו קיימות רשתות חברתיות גדולות וותיקות יותר, כמו "מייספייס".
אז במקום להתחרות איתן "ראש בראש",
מארק צוקרברג יצר "אפקט מחסור", הגביל את השימוש ב"פייסבוק"
לרשימה מצומצמת של מוסדות לימוד אקדמיים (שהלכה וגדלה לאט לאט),
יצר "באזז" גדול, וכשפתח סופסוף את "פייסבוק" לקהל הרחב הביקוש היה עצום.
נקפוץ כמה שנים קדימה.
ב- 2012 התברר לצוקרברג ש"פייסבוק" לא נערכה מספיק לעידן המובייל (הטלפון הסלולרי).
אז הוא רכש את "אינסטגרם" במיליארד דולר
והגדיל את ההשקעות בפיתוח אפליקציית המובייל של "פייסבוק".
התוצאה – כיום רוב הכנסות "פייסבוק" מגיעות מהמובייל.
הלאה. כשפייסבוק התחילה לאבד משתמשים צעירים בגלל שירותי המסרים המיידיים,
היא קנתה את "וואטסאפ" ב- 19 מיליארד דולר
והשקיעה הון בפיתוח אפליקציית "פייסבוק מסנג'ר".
התוצאה – "פייסבוק" היא היום הבעלים של שני שירותי המסרים המיידיים המובילים בשוק.
בהמשך, זיהה צוקרברג שהשימוש העיקרי ברשתות החברתיות היה
ללכת לעמודים של החברים ולראות מה התחדש אצלם – פעולה מייגעת ולא אוטומטית.
אז "פייסבוק" פיתחה את ה"ניוזפיד"- העדכונים של החברים מגיעים לדף הבית שלכם.
ותמיד יש עוד עדכונים, עוד תמונות ועוד פוסטים שהחברים משתפים.
התוצאה – המשתמשים מבלים ב"פייסבוק" שעות על גבי שעות.
או במלים אחרות –
אתם פשוט לא עוזבים את "פייסבוק" לטובת אתרים אחרים!
וזו לא גזירת גורל או קרה במקרה, אלא תוצאה של מהלכים עסקיים מבריקים.
והתוצאה של כל המהלכים האלו היא,
שלמרות שב- 2015 ל"אפל" היו 115,000 עובדים ו- 234 מיליארד דולר הכנסות,
ול"גוגל" היו 57,000 עובדים ו- 75 מיליארד דולר הכנסות,
ל"פייסבוק" יש "רק" 13,000 עובדים ו- 18 מיליארד דולר הכנסות,
אבל היא משפיעה על חיינו יותר מ"אפל" ו"גוגל" ביחד.
כי לחלק מאיתנו יש אייפון ולחלק מאיתנו יש אנדרואיד,
אבל כולנו משתמשים ב"פיסבוק" וב"וואטסאפ" (ששייכים היום ל"פייסבוק").
אה, ומארק צוקרברג, החנון המעצבן מהסרט?
הוא הצליח לשמור במשך כל השנים
על השליטה בחברה ועל תפקיד המנכ"ל
למרות הרבה סבבים של השקעה
(רק לשם השוואה, גם סטיב ג'ובס ב"אפל" וגם לארי פייג' וסרגיי ברין מ"גוגל"
פינו את כיסא המנכ"ל לתקופות ממושכות בחברות שלהם).
אז כנראה שהוא יודע לנהל אנשים (ומשקיעים, שזה לא פחות קשה…).
מה אני בא להגיד (או לכתוב…)?
אנשים רואים את ההצלחה.
הם לא רואים את "שעות המעבדה" –
את התכנון, את המיקוד,
את החזון והראייה האסטרטגית,
את יחסי האנוש והתקשורת הבינאישית,
את הנכונות לקחת סיכונים ולהוציא הרבה כסף,
גם כשרוב השוק והסביבה שלכם לא מבינים מה אתם עושים.
אנחנו עכשיו בתחילת שנה עברית חדשה,
זמן של חשבון נפש, "חישוב מסלול מחדש" והסקת מסקנות.
אני ממליץ לכם לשאול את עצמכם כמה שאלות לשנה החדשה
(גם אני שואל את עצמי את אותן השאלות בכל שנה) –
איך לגרום ללקוחות שלכם להישאר איתכם ולא "לזלוג" למתחרים?
מה הטרנדים החמים בשוק שלכם והכיוונים אליהם הולכת התעשייה שלכם?
אילו מהלכים מקצועיים ועסקיים אתם מתכננים לעשות בקרוב שיגדילו את הבידול שלכם בשוק,
ואת החדשנות והיצירתיות שלכם (גם אם זה כרוך בלהוציא זמן, כסף ואנרגיה)?
ומה מייחד דווקא אתכם ואת המוצרים והשירותים שלכם
לעומת מה שקיים בתחום שלכם?
תענו על השאלות האלו לעצמכם בתור התחלה.
אתם מוזמנים לשתף אותי במייל חוזר
או בהודעה פרטית ב"פייסבוק" לגבי המסקנות והתשובות שלכם.
שנה טובה וחג שמח!
שלכם,
ד"ר יניב זייד
נ.ב. אם אתם רוצים ספרים ודיסקים איכותיים שיעזרו לכם ב"סיעור המוחות", בתכנון ובמיקוד,
וגם אם אתם רוצים לרכוש מתנה איכותית לחג למישהו אחר,
מוזמנים לרכוש בהנחה את אחד מרבי המכר שלי (בעברית ובאנגלית),
בחנות האינטרנטית המאובטחת שלי
הספרים הטובים ביותר שטרם קראתם
אחד הפוסטים המעניינים שלך!! מאד דיבר אלי. שנה נהדרת שתהיה לנו עם הרבה תכנון ואסטרטגיה חכמה.