אם רוצים הוכחה למהפכת השיווק שקרתה בעידן הדיגיטלי,
מספיק להסתכל על מערכת החינוך הישראלית.
בתור מי שמלווה בתי ספר מבחינה שיווקית ועסקית
ומרצה למנהלים ולמורים בכל השנתונים (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון) כבר יותר מעשור,
מה שקורה בבתי הספר מבחינת שיווק, שכנוע והנעה לפעולה הוא לא פחות ממדהים.
ממצב שבו המילה "שיווק" נחשבה מילה כמעט גסה במערכת החינוך לפני כ- 15 – 20 שנים,
ובתי הספר, ובוודאי הצוות, ראו עצמם "אנשי חינוך" וסירבו "לשווק את עצמם",
ומקסימום התקשורת שהייתה עם ההורים באופן שוטף הייתה "ימי הורים"
ושיחות אקראיות עם הורים ספציפיים (בדרך כלל במקרים של בעיות…),
הרי שהיום בתי הספר וצוותי החינוך משקיעים כמות אדירה של זמן ואנרגיה
בשכנוע הורים להירשם לבית הספר, ולא פחות חשוב – בשימור הלקוחות.
כלומר, בשיווק תמידי, לאורך כל השנה, של פעילות בית הספר.
יש לי כיום שני בנים במערכת החינוך – אחד בגן טרום חובה ואחד בכיתה א'.
והנה רשימה חלקית של מה שאני כהורה מקבל מהגננת, המורה והמנהלת במשך השנה
(אחרי שאני כלקוח – ואני הלקוח של בית הספר כי אני משלם לו כסף –
כבר נרשמתי בתחילת השנה ושילמתי!) –
מייל כמעט כל יום מהמורה לכלל ההורים בכיתה,
שמפרט את מה שנעשה באותו יום בכיתה ואת שיעורי הבית שהילדים קיבלו.
מייל מהמנהלת לכלל ההורים בבית הספר כמעט מדי שבוע,
עם פירוט של פעילות מיוחדת שנעשתה בבית הספר,
כולל אירועים רבים שבית הספר יוזם, מעבר לחגים ומועדים,
כמו "שבוע בריאות", "שבוע יזמות", "שבוע בטיחות", ועוד.
אני גם מקבל "הפצצה" של תמונות מאותם אירועים,
כולל כמובן עדכונים שוטפים של אתר האינטרנט ועמוד הפייסבוק של בית הספר.
והשיא השיווקי בעיניי – עדכונים שוטפים שנשלחים בקבוצות ה"וואטס-אפ" (whatsapp) של ההורים, גם בגן וגם בבית הספר.
אפשר לומר ולכתוב הרבה על תופעת ה"וואטס-אפ" וקבוצות ה"וואטס-אפ" שצצות כמו פטריות בגשם,
אבל אני ברשותכם רוצה להתייחס להיבט שיווקי אחד שלהן –
התמונות שהגננת שולחת מדי פעם (לפחות פעמיים בשבוע) לקבוצת ה"וואטס-אפ" של ההורים בגן
עם תמונות של הילדים משחקים / עושים פעילות מיוחדת כלשהי כמו הכנת עוגה או "יום מים" /
חוגגים חג מסוים / מטיילים מחוץ לגן ביחד.
מבחינה טכנולוגית, עם הטכנולוגיה המדהימה שיש היום, זה מאד פשוט –
מצלמים את הילדים בזמן הפעילות כמה פעמים,
בוחרים כמה תמונות מוצלחות ומעלים לקבוצה.
בתוך שניות עשרות הורים רואים את התמונה "בשידור חי".
לוקח לגננת או למורה כמה שניות לעשות זאת.
אפילו מורה מול כיתה של 30 ילדים או גננת וסייעת מול 32 ילדים מספיקות לעשות זאת במשך היום.
אבל מבחינה שיווקית, זו מהפיכה של ממש.
והטכנולוגיה של היום מאפשרת שיווק, שכנוע והנעה לפעולה ברמות שלא הכרנו בעבר.
בואו ניקח , כאמור, את התמונות שנשלחות להורים במהלך יום רגיל
(הילדים בגן / בבית הספר וההורים בבית / בעבודה).
מה האפקט המיוחד שלהן מבחינה שיווקית? יש כמה.
ראשית, זה מרגיע את ההורים.
שמתם את הילד בבוקר בגן, הוא קצת בכה ולא רצה שתלכו או סתם רצה שתישארו עוד קצת,
לא יכולתם להישאר איתו כי מיהרתם לעבודה,
אבל כשיצאתם מהגן היו לכם ייסורי מצפון / רגשי אשמה,
והתמונה האחרונה שרצה לכם בראש היא של הילד "מבואס" כשאתם הולכים.
כעבור שעתיים, קיבלתם תמונה של הילד מבסוט ומחייך בפעילות כלשהי, והלב מתרחב. הוקל לכם.
שנית, זה עוזר לגננות.
כי אותו הורה מהמשפט הקודם, "משגע" את הגננת.
הוא מתקשר לגן כעבור שעה לשאול שהכול בסדר,
הוא מתקשר לפעמם לגננת בערב,
הוא שואל אותה כשהוא אוסף את הילד "איך היה בבוקר" וכו'.
וכמוהו עוד 30 הורים. בתמונה אחת שנשלחה במשך היום,
הגננת גרמה לרוב ההורים להימנע מה"הצקות" האלו – הם כבר לא צריכים!
שלישית, זה מחזק את הקשר של ההורים עם הילדים!
כי אם ראיתי את הילד מכין עוגה, מחפש נמלים בחצר או רוקד עם תחפושת,
יש לי על מה לדבר איתו היום אחרי הצהרים
(מעבר לשיחה הקולחת הרגילה של "איך היה בגן?" ו"כיף…").
מניסיון אני אומר לכם, שהילדים שלי מופתעים בכל פעם מחדש
כשאני אוסף אותם מהגן ומבית הספר, יודע מה הם עשו היום ומדבר איתם על זה.
ומי מקבל את הקרדיט (במודע או בתת המודע שלי)
על הקשר המתחזק עם הילד ועל השיחה שלי איתו בסיום הגן? כמובן – הגננת.
זה גם עוזר לגננת "ביום פקודה", אם תהיה פאשלה או בעיה (ותמיד יש משהו),
כי אז עומדות לזכותה כל הפעילויות שהיא עשתה עבור הילד שלי
(שבלי התמונות האלו, סביר להניח שלא הייתי מודע לקיומן!)
ורביעית – זה מייצר שיווק "ויראלי" חזק מאד.
כי אם אתם מקבלים באמצע יום עבודה או באמצע פגישות
תמונות של הילד שלכם מחייך באמצע פעילות כלשהי –
אחרי שהלב מתרחב ואתם מחייכים, מה אתם עושים?
מראים את התמונות לכל הסביבה שלכם באותו רגע –
לקולגות בעבודה, ללקוחות, למי שאתם כרגע יושבים איתו בפגישה.
למה אתם עושים את זה?
כדי לשווק את הגן?… את הגננת?…
לא. אתם עושים את זה (שוב, באופן לא מודע) כדי לשווק את… עצמכם!
כי מה אתם מעידים או עצמכם או "משדרים" לצד השני לשיחה
בעצם זה שאתם מראים לו את התמונות?
"אני הורה איכפתי ומעורב", "אני אמנם כאן, אבל חושב על הילד שלי כל הזמן",
"אני מקפיד להיות בקשר עם הגן / בית הספר", "חשוב לי לדעת מה הילדים שלי עושים",
"הילד שלי מוצלח" (אם התמונה מראה אותו משתתף בתחרות או משהו דומה), ומכאן "אני הורה מוצלח", וכו'.
ובתת המודע, ה"שיווק הויראלי" הזה שהגננת ייצרה,
גורם לכם גם לדבר יותר עליה ועל הגן, דברים טובים כמובן.
מהפיכה של ממש.
שימוש נכון בטכנולוגיה, עם המסרים הנכונים,
יכול להפוך עשרות, מאות, אלפי ועשרות אלפי אנשים ברגע ל"שגרירים" פעילים שלכם,
שמדברים עליכם ומשווקים אתכם ברגעים אלו ממש,
ללא עמלה, ללא תמורה, ללא בקשה מצידכם ואפילו ללא מודעות.
רוצים לדעת איך להשתמש נכון בטכנולוגיה וברשתות החברתיות מבחינה שיווקית?
רוצים לדעת איך למקסם את "השיווק הויראלי" שלכם ושל העסק שלכם?
רוצים לגלות איך לגרום לאנשים לדבר עליכם כמה שיותר (דברים טובים כמובן)?
אז אתם ממש חייבים להגיע השבוע לסדנה החדשה והמיוחדת שלי,
הכלים החדשניים והיעילים ביותר "להוריד לקוחות מהגדר"
ולגרום להם לקנות מכם יותר, להפנות אליכם יותר ולדבר עליכם יותר.
נותרו מקומות אחרונים בסדנה – לפרטים ולהרשמה לחצו כאן עכשיו!
מחכה לבלות איתכם "זמן איכות" השבוע.
שלכם,
ד"ר יניב זייד
כתיבת תגובה