לפני כמה חודשים העברתי יום עיון באחד הארגונים הגדולים בישראל
(ארגון שהוא לקוח קבוע שלי, אני מייעץ לבכירים בו
ומקיים בו סדנאות והרצאות רבות, כך שאני בקיא היטב במתרחש בארגון).
יום העיון התקיים למנהלים של מחלקה גדולה בארגון –
מחלקת חדשה יחסית, שהוקמה לפני מספר שנים כדי, בשביל לשפר תהליכים.
מדובר במחלקה שפועלת בתוך הארגון, וה”לקוחות” שלה הם מנהלי ועובדי הארגון.
היא פועלת בסניפים עצמם וגם במטה הארגון, עורכת בדיקות ומחקרים, מציעה הצעות לייעול וכו’.
מטרת יום העיון הייתה לתת למנהלי המחלקה כלים לשווק את עצמם ואת המחלקה,
מאחר והסתבר ש(כמעט) אף אחד בארגון לא יודע מה הם עושים, למה זה טוב ואיך הם תורמים לארגון.
בתחילת היום ביקשתי ממנהלי המחלקה להציג את עצמם ואת עיסוקם בתוך המחלקה
(מאחר והארגון גדול וחלק מהמנהלים יושבים במקומות שונים בארץ,
גם הם לא מכירים זה את זה בצורה מספקת).
אחד המנהלים הראשונים אמר שהוא עוסק ב”רתימת ממשקים“.
כששאלתי אותו מה זה אומר, הוא הסביר לי (ברצינות גמורה), שהוא “רותם ממשקים בארגון זה לזה”.
כשביקשתי ממנו להסביר שוב מה הוא עושה, הפעם בצורה ברורה יותר וב”עברית מדוברת“,
הוא אמר (לאחר מחשבה ארוכה!) שהוא “מחבר בין הממשקים בארגון”.
כשביקשתי ממנו להסביר שוב מה הוא עושה, והפעם בלי המילה “ממשקים”, הוא כבר “נתקע” ולא הצליח.
המשכנו את הסבב, ולהפתעתי, גם לאחר התרגיל הקטן הזה,
עוד כמה מנהלים ומנהלות תיארו את עצמם באותו אופן – “עוסקים ברתימת ממשקים”.
לאחר המנהלת החמישית בסבב שאמרה את המלה “רתימת ממשקים” (ביטוי שכנראה אזכור כל חיי…),
עצרתי הכול ואמרתי להם –
“אני מקווה שאתם מבינים שאף אחד – אף אחד! – בעולם לא מדבר ככה,
ולא יודע מה זה “רתימת ממשקים”. לא בתוך הארגון, ובוודאי לא מחוץ לארגון!”.
בדמיוני ראיתי ילד בכיתה א’ – ב’ שבא למחנכת שלו לקראת “יום קריירה“
(יום שבו הורים מגיעים לכיתה ומספרים לילדים מה הם עושים)
ואומר למורה שלו: “המורה, אבא שלי רוצה להשתתף ולבוא לדבר בכיתה!”.
המורה מתלהבת ואומרת: “איזה יופי! מה אבא עושה – כבאי? טייס? גנן? לוכד נחשים?”
והילד אומר: “לא, אבא שלי רותם ממשקים!”
ואז המורה ממלמלת משהו על כך שכבר אין מקום להרצות,
כל לוח הזמנים תפוש ויש מספיק הורים שהתנדבו…
מהי הנקודה שלי?
מנהל או עובד שלא יודע להסביר מה הוא עושה בצורה ברורה, מעניינת ושיווקית – סובל!
כי אם אף אחד לא מבין מה הוא עושה, אף אחד לא מעריך את מה שהוא עושה.
ואז הוא יקודם פחות, ירוויח פחות, יתוגמל פחות, יזכה לפחות מחמאות,
ואם יהיה צורך לפטר או לקצץ עובדים – נחשו במי יפגעו ראשון?
נכון. בזה שאף אחד לא מבין מה הוא עושה!
וגם מחלקה בארגון שמנהליה ועובדיה
לא יודעים להסביר מה הם עושים – סובלת ונפגעת!
כי אם אני מנהל סניף בחברה גדולה, נניח, ומודיעים לי שיגיע נציג של מחלקה אחרת בארגון.
לשבת איתי או לבקר את הסניף, ואני לא יודע מה זה אומר ואיך זה יתרום לי, איך אני מתנהג?
אני כועס. ומתנגד. ומוחה. ולא משתף פעולה עם המחלקה הזו.
ולא שולח את הנתונים שביקשו (או “יוצא ידי חובה” בשליחת מסמכים חלקיים).
ונפגש עם הנציג בחוסר חשק. וכו’.
וזה, אגב, מה שקורה בפועל באותו ארגון.
זו הייתה המציאות של מנהלי ועובדי אותה מחלקה!
כי הם, בינם לבין עצמם, דיברו בשפה “מקצועית” (כלומר פלצנית…) כל היום על “רתימת ממשקים”,
כשבפועל – אף אחד לא הבין מה זה אומר, אז אף אחד גם לא השתכנע מהם!
אז בסיום יום העיון כל המנהלים למדו (ותרגלו!) כיצד להציג את עצמם ואת המחלקה,
כיצד לשווק את פעילותם בצורה נכונה וכיצד לשכנע גורמים בארגון שהם נחוצים להם
ושכדאי מאד לשתף איתם פעולה.
וגם אתם יכולים להשתפר.
אם אתם בעלים או מנהלים (מכל דרג) של חברה או ארגון (בכל גודל),
ורוצים להגדיל את ההכנסות,
להגדיל את כמות שיתופי הפעולה והסינרגיה בין העובדים בחברה,
לגייס לקוחות וספקים נוספים ולהניע לפעולה לקוחות קיימים –
אני יכול לשדרג את הפעילות שלכם.
ב- 14 השנים האחרונות ליוויתי ויעצתי למעל 650 חברות וארגונים, ב- 4 יבשות, בכל תחום אפשרי –
לרבות בנקים, חברות ביטוח, חברות היי-טק, מערכת הביטחון,
משרדי עורכי דין ורואי חשבון, חברות השקעות, חברות “גיימינג”,
חברות תרופות וקוסמטיקה, מפעלים, עמותות, משרדים ממשלתיים ועוד.
והגיע הזמן שגם אנחנו נשתף פעולה.
צרו איתי קשר עוד היום במייל yaniv@yanivzaid.com
או התקשרו ללוטן סגל, סמנכ”ל השיווק שלי – 052-6189393.
מחכה לשתף אתכם פעולה.
שלכם,
ד”ר יניב זייד
כתיבת תגובה