השבוע התקיימו הבחירות לרשויות המקומיות בישראל
(סיבוב ראשון. בחלק מהמקומות יהיה גם סיבוב שני בין המועמדים המובילים).
הציבור בישראל נחשף ברובו למערכת הבחירות הזו (ובוודאי מתחיל “להתרגש” ממנה)
רק בחודש האחרון, אחרי שתקופת החגים הסתיימה,
אבל עבור המועמדים עצמם – בכל הערים ולכל התפקידים, כולל למועצות הערים –
הקמפיינים מתנהלים כבר חודשים רבים.
למעשה, המקדימים מבין המתמודדים התחילו השנה
כבר בחודשים מאי – יוני לקיים חוגי בית ואספות בחירות,
להתראיין לתקשורת ולפרסם את מצעם, ובוודאי שתכננו את הקמפיין ואת המסרים
חודשים רבים לפני (אני מכיר את הנושא היטב, כמי שייעץ למועמדים לרשויות מקומיות
ב- 4 מערכות הבחירות המוניציפליות האחרונות).
אז קמפיין בחירות נמשך מבחינת המועמדים מספר חודשים, לעתים חודשים רבים.
והנה שאלה – לאורך כל הקמפיין, מהי הפעולה החשובה ביותר שחשוב לעשות?
והתשובה היא – ההנעה לפעולה שנעשית ביום הבחירות –
הודעות לפעילים ולתומכים, שיחות טלפון עם מצביעים פוטנציאלים,
ובעיקר – נוכחות מאסיבית בקלפיות באותה עיר / יישוב.
הנה נתון מדהים, שאני מפרסם מדי בחירות
(נתונים שפורסמו בעבר על ידי ועדת הבחירות בישראל) –
כ- 18% מהמצביעים מחליטים סופית למי להצביע
רק ביממה האחרונה (!) שלפני סיום ההצבעה,
ומתוכם כחצי (כ- 8.3% אחוז מהמצביעים!) מחליטים ברגע האחרון ממש
(בקלפי, בתור לקלפי או בדרך לקלפי) למי להצביע.
אלו נתונים מדהימים (שנובעים בחלקם מכך שבישראל מותרת תעמולה פוליטית
גם מחוץ למתחם הקלפיות, כולל דוכנים, שיחות שכנוע, חלוקת פליירים וכו’ –
מה שאסור ברוב המדינות בעולם המערבי –
ושבישראל אנשים משוחחים בחופשיות בתור לקלפי על בחירתם,
ואף משכנעים זה את זה בבחירתם ממש רגע לפני ההצבעה…).
והנתונים האלו מדהימים בעיקר, משום שבמקומות רבים,
אותם “מחליטים ברגע האחרון” למעשה מכריעים את הבחירות!
אגלה לכם סוד –
רוב המועמדים לבחירות המוניציפליות, בוודאי אלו שהתחילו מוקדם את הקמפיינים,
מגיעים ליום הבחירות עצמו מותשים ו”עם הלשון בחוץ” –
הכסף שלהם כבר אזל, המסרים כבר הועברו מאות ואלפי פעמים,
והם מרגישים שאין טעם לשכנע יותר כי אנשים כבר גיבשו את דעתם
(ובחלק מהישובים הסקרים יציבים במשך שבועות לפני יום הבחירות).
אבל בניגוד לאינסטינקט ולחשק “להוריד הילוך” בסוף הקמפיין,
צריך דווקא “להגביר הילוך” ולהתאמץ אפילו יותר לקראת יום הבחירות ובמהלכו.
בסוף זוכרים רק מי ניצח, ולא את הקמפיינים שנמשכו חודשים.
ובדרך כלל מי שניצח, גם הפעיל מנגנון יעיל ומסודר יותר ביום הבחירות –
מערכת שמסמסת לאנשים ומזכירה להם להצביע (כן, זה מציק ומעיק, אבל מאד יעיל!),
פעילים שמתקשרים לאנשים ביום הבחירות וממריצים אותם להגיע לקלפיות,
הסעות שאוספות לקלפיות תומכים שלא יכולים להגיע בזכות עצמם, וכו’.
ההנעה לפעולה, היא שיאו של “תהליך השכנוע”,
והמהלך החשוב ביותר – לא רק בבחירות לראשות עיר,
אלא בבחירות שאנחנו כצרכנים וכלקוחות עושים בכלל, בחיי היום יום שלנו.
רוצים לגלות איך להניע לפעולה אנשים בצורה יעילה?
רוצים לדעת איך “להוריד מהגדר” לקוחות מתלבטים ולגרום להם לקנות מכם?
רוצים לגלות מה חשוב להגיד (ומה חשוב לא להגיד!) ברגע ההנעה לפעולה?
הנה המקום בו אתם חייבים להיות, ממש בשבוע הבא!
הכנס האחרון שלי השנה לקהל הרחב – ההרשמה כאן עכשיו!
אני מחכה לכם.
ד”ר יניב זייד
כתיבת תגובה