השחקן עוז זהבי כועס על "נטפליקס".
הרקע – ענקית הסטרימינג העלתה את הסדרה המצליחה "עספור"
(סדרה מדהימה! אם לא ראיתם, רוצו לראות ב"נטפליקס" או ב"הוט"!).
מדובר בסדרה מלפני 15 שנים, והעלאתה לשידור עכשיו ב"נטפליקס"
נתנה לה "חיים חדשים", עם כמות הורדות וצפיות
גבוהה מאוד בשבועיים הראשונים להעלאה.
לכאורה, עוד סיפור הצלחה ישראלי בזירת הטלוויזיה הבינלאומית
(לא מובן מאליו בכלל בתקופה הזו), ומקור לגאווה גדולה ליוצרים.
בפועל, עוז זהבי העלה פוסט ברשת (שהפך ל"ויראלי" וזכה לחשיפה עצומה)
והתלונן על כך שהוא לא מקבל כסף על העלאת הסדרה, בה הוא מככב ככוכב הראשי.
אז האם "נטפליקס" (ועוד פלטפורמות שידור כמו "דיסני פלוס", "פיקוק", "פרמאונט פלוס" ועוד)
מקפחת את היוצרים ולא משלמות תמלוגים?
התשובה מורכבת, וקשורה גם למודל העסקי של הסטרימינג
והמהפכה ששינתה לחלוטין את דפוסי הצפייה של כולנו
ואת המודלים המסורתיים להפקת רווחים מסדרות וסרטים.
אבל אני רוצה להתייחס לנקודה אחרת חשובה בעיניי –
לשחקן עוז זהבי אין זכויות יוצרים על הסדרה!
הוא קיבל (לפני 15 שנים) תשלום על השתתפותו בסדרה, ובכך הסתיים תפקידו.
הוא לא מוגדר כיוצר של הסדרה
ואין לא בעלות עליה (ולכן לא קיבל כלל כסף מנטפליקס),
אין לו בחוזה "רכיב הוני" או בונוסים על הצלחה של הסדרה
(כמו שנהוג ברוב החוזים של כוכבי הוליווד, למשל,
שם השחקנים מקבלים שכר על העבודה,
בתוספת לאחוז מסוים ממכירות הכרטיסים).
"נטפליקס" משלמת היום תשלום חד פעמי ליוצרי הסדרה על עצם העלאתה לפלטפורמה
(אפשר להתווכח אם התשלום גבוה או נמוך) ומכאן רשאית לעשות בסדרה כרצונה,
וגם מקציבה קרן מיוחדת לפיצוי שחקנים שיש להם חוזה העסקה אישי
(על פי הסכם קיבוצי שנחתם עם איגוד השחקנים האמריקאי בעקבות שביתה ב- 2023).
אבל עוז זהבי לא ב"לופ" הזה, ולכן הטענות שלו ריקות מתוכן, למרבה הצער.
למה? כי הוא לא ביקש ולא קיבל זכויות על הסדרות והסרטים בהם השתתף,
ולא ביקש וקיבל מענקי תגמול על הצלחות של הסדרה.
אולי כי היה אז שחקן צעיר ומתחיל (הסדרה "עספור" חשפה אותו לעולם),
אולי כי העניין לא במודעות שלו (ושל רוב השחקנים),
אולי כי נהנה מהחשיפה ומקבל פרוייקטים נוספים בזכותה, ועוד.
אבל כסף? "הכנסה פסיבית"? מנגנון שיפצה אותו לאורך שנים על הצלחה? זה לא.
אני אומר וכותב כבר שנים לכל היוצרים שאני מייעץ להם
(סופרים, שחקנים, אומנים, מרצים ועוד) –
זכויות היוצרים על התכנים שלכם – חייבים להיות שלכם!
לקבל כסף רק על הזמן והעבודה שלכם – זה לא מספיק.
צריך גם לבנות מנגנון תגמול שיתגמל אתכם על הצלחה לאורך זמן
ועל עבודה של אחרים (כמו אנשי השיווק של "נטפליקס").
אחרת, אחרים נהנים מהפירות של העבודה שלכם,
ואתם לא מתוגמלים מספיק כלכלית על כך.
ממש כמו עובדת שכירה בהייטק, שמתעשרת בעיקר מה"רכיב ההוני"
(מניות / אופציות / בונוסים על הצלחה ועמידה ביעדים וכו') ולא רק מהמשכורת הגבוהה,
כך יוצרים צריכים לדאוג לעצמם וליהנות לאורך שנים מהיצירות שלהם,
לא רק ממכירות אקטיביות, אלא גם מהכנסות פסיביות.
איך לעשות את זה נכון?
איך לשמור על זכויות היוצרים על התכנים שלכם
ולמקסם כל עסקה?
איך לייצר "הכנסה פאסיבית" מהידע שלכם?
מוזמנים להתייעץ איתי בעניין.
אפשר להגיב לי כאן במייל חוזר,
למייל yaniv@yanivzaid.com
או לוואטסאפ 054-8001200
(אפשר גם להתקשר).
אני מבטיח לענות ולחזור לכולם.
שלכם, באהבה,
ד"ר יניב זייד
נ.ב.
סופרים וסופרות שרוצים לעשות כסף אמיתי לאורך זמן מהספרים שלהם
ולהבין איך למקסם את הפוטנציאל שלהם
ואיך למכור את זכויות היוצרים שלהם למקסימום מדינות ושפות,
מוזמנים להצטרף למחזור הקרוב של
ה"אקדמיה לסופרים" שלי ושל “eBookPro” –
בו תעברו איתנו קורס פרקטי וחדשני
ותהליך ליווי מקצועי לכתיבת הספר שלכם, מ- א' עד ת'!
כתיבת תגובה