לפני כמה שנים עשיתי סקר מקיף בנושא הרצאות וסדנאות, ושאלתי כ- 5,000 מלקוחותיי את השאלה הבאה – למה אתם מגיעים להרצאות? כלומר, למה אתם בוחרים להגיע להרצאה בנושא מסוים, או להרצאה של מרצה מסוים, ולשלם על כך מכספכם (וכמובן, מעבר לעלויות הישירות יש גם עלויות עקיפות להרצאה, או לכל פעילות שאנחנו מקיימים לצורך העניין, כמו הוצאות דלק, חנייה, בייביסיטר, עלות אלטרנטיבית – מה היינו יכולים לעשות במקום – ועוד)?
הסיבה הראשונה שאנשים שרוצים לשמוע הרצאה
על פניו, התשובה הנפוצה ביותר הייתה אמורה להיות "ידע". הולכים להרצאות כדי לקבל ידע נוסף – עסקי, מקצועי או בנושא התפתחות אישית, הורית או זוגית. אבל הסתבר להפתעתי ש"ידע" היה רק במקום הרביעי.
הסיבה הראשונה למה אנשים הולכים להרצאות, לפי הסקר שעשיתי, הייתה "חוויה וכיף" (אנשים רוצים ליהנות! מה אתם יודעים…), הסיבה השנייה הייתה "לשבור שגרה" (בכל יום אני נוסע לעבודה באותן שעות ובאותו מסלול. מחר שולחים אותי לכנס במלון בתל אביב והיום שלי יראה אחרת. איזה כיף! או – בכל יום אני חוזר הביתה באותן שעות, פעם בשבוע אני נוסע ללימודי תואר שני, יוצא מוקדם מהעבודה וחוזר מאוחר הביתה, אחרי שהילדים כבר ישנים – איזה כיף!). הסיבה השלישית הייתה "נטוורקינג" (הזדמנות מצוינת להכיר אנשים חדשים ולהרחיב את רשת הקשרים החברתיים והעסקיים שלי. אגב, רוב האנשים לא עושים נטוורקינג טוב – ומאמרים בנושא נטוורקינג מופיעים באתר שלי – אבל זו לפחות המטרה המוצהרת שלהם כשהם הולכים להרצאות). הסיבה הרביעית הייתה "ידע", כאמור.
הרצאות בחברות ובארגונים
היו סיבות נוספות מס' 5, 6 ו- 7, אבל נעצור כאן ונעבור להרצאות בחברות וארגונים. ההבדל בין שכירים לעצמאים בנוגע להרצאות, הוא שעצמאי בוחר לעצמו לאילו הרצאות ילך ומשלם עליהן מכספו (ומזמנו), והשכיר בדרך כלל הולך למה שהחברה אומרת לו, או להרצאות שהחברה מזמינה אליה (בדרך כלל במשרדיה ועל חשבון שעות העבודה, כמובן, אחרת סיכוי שיגיע נמוך מאד…), וגם לא משלם מכיסו. מי שמשלם על ההרצאה, הסדנה או הליווי העסקי זו החברה או הארגון.
למה, אם כן, צריכה החברה העסקית להזמין הרצאות, לשלם כסף (לעתים רב) למרצה, וגם "לספוג" את העלויות העיקריות הנלוות מבחינתה – אובדן ימי עבודה וזמן עבודה של כל העובדים והמנהלים שמשתתפים בהרצאה?
כמי שהעביר עד כה למעלה מ- 1,600 הרצאות וסדנאות בחברות ובארגונים מאז 2003, על פני 4 יבשות, אני מרשה לעצמי לספק לכם את התשובות למה צריך הרצאות בארגונים, ואיך הרצאות מקדמות עובדים בחברות ובארגונים (התשובות אינן לפי סדר חשיבות) –
סיבה ראשונה – הרצאה "שוברת שגרה"
כן, כן, זה חשוב. עובד ששגרת ימיו (או אפילו שגרת חייו) נראית בדיוק אותו הדבר בכל יום – נוסע בבוקר באותה צורה ובאותו דרך לעבודה, מגיע באותן שעות, עושה אותם דברים בדיוק, פוגש את אותם אנשים, יוצא להפסקות באותן שעות, עובד לפי אותם נהלים ועל אותם פרוייקטים והולך הביתה באותן שעות, הוא (על פי מחקרים, ואין לכך קשר לאופי ה"מקורי" של העובד) – עובד יותר מנוון, פחות יצירתי, פחות פתוח לשינויים (כמו שינויי תפקיד, שינויי הנהלה, שינויי תקנים), יותר "ראש קטן", יותר שומר על "איזור הנוחות". ולאורך זמן, זה לא טוב לחברה. כל ארגון, גם "Low Tech" כמו מפעל, רוצה את העובדים שלו יצירתיים יותר, מתריעים על תקלות או נהלים שצריך לשנות או לשפר, שואפים להתקדם ועוד. הרצאה או סדנה "שוברת שגרה", מאפשרת לעובדים "לנקות את הראש", מאפשרת להם לחשוב (ולו למעט זמן) על העבודה מזווית אחרת, או על נושאים אחרים הקשורים לעבודה, ולהיות יצירתיים יותר, בלי שה"שוטף" ישטוף אותם…
סיבה שנייה – הרצאה מגבשת עובדים
מעבר לחוויה ולכיף שטמונים בהרצאות טובות (עובדים צוחקים, נהנים, נמצאים באווירה טובה), זו הזדמנות נהדרת לכנס עובדים ממחלקות שונות ומתחומים שונים באותו החדר, ולתת להם לשוחח ולהכיר לבדם. פעמים רבות, בהרצאות ובסדנאות שקיימתי בחברות ובארגונים, גיליתי שהפורום שיושב מולי מתכנס ביחד בפעם הראשונה, אנשים שנמצאים בחדר עובדים שנים זה מול זה בלי שראו מעולם אחד את השני (כי הם נניח ממוקמים בסניפים שונים של הרשת או במפעלם שונים, ואולי חלקם גם יושבים אצל הלקוחות), וסוגיות מהותיות לחברה שעלו בהרצאה מועלות בפעם הראשונה בפורום של כולם (ואז מתפתח "סיעור מוחות" אמיתי, עם אפשרות לשמוע את כל הצדדים הרלוונטיים ואת כל ההיבטים שהנוגעים לאותה סוגיה). אנשים שהכירו זה את זה אישית בהרצאה יעבדו בצורה יעילה ומהנה הרבה יותר בעתיד (גם אם לא יהפכו לחברים או יצאו בערב לשתות משהו) והחברה מרוויחה מכך פחות מחלוקות (אישיות או מקצועיות) שמעכבות פרויקטים, פחות ריבים או עימותים בין עובדים שגוררים מעורבות של המנהלים, ופחות כסף, אנרגיה וזמן עבודה שמתבזבז.
סיבה שלישית – העברת מסרים ע"י המרצה לעובדים בצורה "אובייקטיבית"
זה יתרון אדיר שמרבית המנהלים והמנהלות שמזמינים הרצאות אינם מודעים אליו (ואני מסביר אותו בפגישות ובשיחות איתם כמעט כל פעם מחדש) – למרצה יש הזדמנות להעביר לעובדים מסרים שחשובים לחברה, אבל מפיו אותם מסרים יקלטו אחרת לגמרי, כי הוא נתפש כאובייקטיבי בעיני העובדים. מנהל שאומר לנו משהו שוב ושוב גורם לנו כעובדים ל"קהות חושים" ואנחנו לא תמיד מיישמים את מה שהוא מבקש (ואם אנחנו גם לא אוהבים אותו, אז בכלל לא מיישמים או עושים זאת בחוסר חשק מופגן…). המנהל נתפש כסובייקטיבי, בעל עניין אישי או מקצועי במה שהוא מבקש מאיתנו. לעומת זאת, המרצה נתפש כנטול אינטרסים, כאיש מקצוע (שאומר את מה שאומר מתוך שיקולים ענייניים) וכמי שמגבה את המסרים בנתונים, דוגמאות, סיפורים, עובדות וכו', מה שמעצים אותם. פעמים רבות כשאני עושה הכנה עם המנהלים לפני ההרצאות, אני מברר מה חשוב להם לומר לעובדים, ומזכיר את המסרים שלהם פה ושם לאורך ההרצאה – זה נתפש אחרת לגמרי, ואז המנהל גם יכול להגיד לעובדים, זמן רב אחרי ההרצאה – "שמעתם שגם המרצה אמר שזה חשוב"… (זה נקרא "הוכחה חברתית", וגם על כך יש פירוט נרחב במאמרים ובפוסטים באתר).
סיבה רביעית – עובדים מעריכים הרצאות והשתלמויות מקצועיות
מנהלים ובעלי חברות רבים "יעקמו את האף" בשלב הזה ויגידו: "העובדים לא מעריכים שום דבר שעושים עבורם!" תתפלאו, אבל דווקא הרצאות והשתלמויות מקצועיות עובדים נוטים יותר לזכור. מחקרים מראים שעדיף לתת לעובד כ"צ'ופר" או כבונוס פעילות כלשהי (כגון כנס, טיול חברה, ערב גיבוש, השתלמות מקצועית בים המלח / אילת / חו"ל) מאשר תוספת חד פעמית במשכורת או אפילו שוברים לסופר. שוברים לסופר או תוספת חד פעמית במשכורת העובד בקושי מרגיש (ובכל מקרה "מבזבז" את הכסף מהר מאד), אבל אירוע חברה מושקע והרצאה מוצלחת הם "זכירים" – העובד מעריך אותם יותר, נהנה בהם יותר, וגם מספר עליהם יותר לאחרים (ואז משווק את החברה שהוא עובד בה וגורם לה להיראות ולהישמע אטרקטיבית יותר. זה נקרא "שיווק ויראלי", וגם על כך ישנם מאמרים ופוסטים נוספים באתר ובבלוג שלי).
סיבה חמישית – הרצאה תורמת לקידום מקצועי והתפתחות אישית של העובדים
כן, כן, גם זה חשוב. לא רק לעובדים כמובן, אלא גם לחברה. עובדים משכילים יותר, מודעים יותר ו"מפותחים" יותר, הם גם יצירתיים יותר, קשובים יותר ונותני תפוקה גבוהה יותר. נכון, הם גם מאתגרים יותר לניהול, אבל היי – בשביל זה יש מנהלים, נהלים, חזון חברה ועוד. מה גם, שעובדי דור ה- Y (אנשים שגילם כיום נמוך מ- 34) גם ידרשו את ההתפתחות הזו מהחברה ומהמנהלים, ולא יסתפקו רק ב"תגיע לעבודה כל יום, מעכשיו ועד לנצח, ואל תצפה לשום דבר נוסף מאיתנו"… מאחר ושכירים "פאסיביים" יותר ופחות הולכים מיוזמתם, על חשבונם ועל חשבון הזמן הפנוי שלהם להרצאות ולהשתלמויות (אלא אם הם כבר "רגל וחצי" מחוץ לחברה, או שואפים להפסיק להיות שכירים ולהתחיל להיות עצמאים… ואז זה גרוע לארגון בכל מקרה), החברה בה הם עובדים צריכה (ואפילו נדרשת) לספק להם את ההרצאות הללו.
סיבה שישית – הרצאה היא "הוצאה מוכרת" לרשויות המס
פרט קטן לאדם, פרט גדול לחברה ולהנהלת החשבונות שלה. אם רוצים לתכנן ערב כיפי לעובדים, אירוע חברה או נסיעה משותפת לאתר נופש בארץ או בחו"ל, מספיק שתביאו הרצאה אחת או שתיים במהלך הזמן הזה, ואז הפעילות הזו כבר מוכרת לצורכי מס כ"השתלמות מקצועית" לעובדים ומשתלמת לחברה גם כלכלית. עוד נקודה למחשבה…
אז לסיכום – הרצאות מקדמות את העובדים ובעיקר את החברה. בהרצאה טובה העובדים גם ילמדו דברים חדשים, גם ייהנו, גם יכירו טוב יותר זה את זה, גם יעריכו יותר את המקום בו הם עובדים, גם יטמיעו שינויים טוב יותר וגם יספרו על זה בבית.
אז מנכ"לים / מנכ"ליות, מנהלי ומנהלות רווחה / הדרכה / משאבי אנוש / שיווק בחברות וארגונים – זה הזמן להזמין את ההרצאה הבאה!
ד"ר עו"ד יניב זייד – "דוקטור שכנוע" – הינו מומחה בינלאומי לשכנוע. משמש כיועץ עסקי וכמרצה לשיפור יכולות הפרזנטציה, השיווק, המכירות והשכנוע. מחבר הספרים רבי המכר "לדבר בפני קהל", "לדבר בפני לקוח", "שכנעת אותי!" ו"שכנעת אותי שוב!"
אתר "אמנות השכנוע" – www.persuasion.co.il