ישראלים בטוחים שאנחנו אלופים בנטוורקינג.
הרי אנחנו כל כך חבר'מנים, אנשים חמים, מקושרים, מעורבבים זה עם זה,
כל אחד במדינה יכול להגיע בתוך כמה טלפונים לכל בכיר בצבא, בממשלה או במגזר העסקי, לא?
אז זהו, שעל פי מדדים בינלאומיים, ישראלים דווקא נמצאים
באחד המקומות האחרונים בעולם המערבי באיכות הנטוורקינג.
מה ההבדל בין איך שאנחנו תופשים את עצמנו (מעולים בנטוורקינג) לבין איך שהעולם תופש אותנו?
כי אנחנו מתבלבלים בין נטוורקינג לבין קומבינה.
אני אסביר – נניח שפגשתי באירוע מישהי שהיא מנהלת מחלקה בבית החולים "איכילוב".
החלפנו פרטים, לא הייתי איתה בקשר, ואז כשנתיים אחרי אותו האירוע,
יש לי קרוב משפחה מאושפז ב"איכילוב", ואז אני מתקשר ואומר בשיא הטבעיות,
"הי, ברכה, מה שלומך? זה יניב. נפגשנו באירוע הזה והזה, זוכרת?
שומעת? יש לי קרוב משפחה מאושפז אצלכם. בבקשה תסדרי לו חדר משלו (או כל בקשה אחרת)".
יכול להיות שאותה מנהלת מחלקה תתרצה באופן חד פעמי (כי ספציפית עכשיו יש חדר פנוי, כי לא נעים לה וכו')
ותיענה לבקשתי, אבל בפעם הבאה שאתקשר אליה לבקשה כלשהי,
היא כבר תגדיר אותי ב"אנשי הקשר" שלה – "יניב זייד לא לענות"…
למה? כי לא היו יחסים בינינו. לא השקעתי בקשר מאז שפגשתי אותה לפני שנתיים.
יצרתי איתה קשר רק כשהייתי צריך עזרה ורציתי ממנה משהו.
נטוורקינג (Networking), מהמילה Net ("רשת" באנגלית) פירושו
לייצר רשת של קשרים עסקיים, מקצועיים ואישיים, ומערכות יחסים ארוכות טווח.
אז לרגל החגים הקרובים, ולאחריהם חזרתם של הכנסים הגדולים בחודשים מאי ויוני,
הנה 5 כללים איך מייצרים נטוורקינג נכון בכל אירוע – חברתי, עסקי או אישי – שאתם נמצאים בו.
כל הכללים האלו הם בניגוד לאינסטינקט – ורוב האנשים פועלים הפוך מהם.
מדובר בתחילתן של מערכות יחסים שתיצרו עם קולגות
ואנשים רלוונטיים לחיים, לעסקים ולקריירה שלכם –
כלל מס' 1 –
להגיע ראשונים לאירוע וללכת אחרונים.
רוב האנשים –
מגיעים בשלב מתקדם של האירוע והולכים מוקדם. באים לעבודה ולא לעבוד.
אתם –
תגיעו ראשונים לאירוע ותלכו אחרונים. בהתחלה ובסוף יש הכי הרבה זמן וקשב לאנשים שהגיעו איתכם בהתחלה
ונשארו בסוף – לשמוע אתכם ולפתח איתכם שיחות.
בשעות העומס של האירוע, בשיא הבלאגן וההרצאות,
הכי מאתגר לייצר אינטראקציה עם אנשים שאתם לא מכירים. בהתחלה ובסוף – הכי קל.
כלל מס' 2 –
לעמוד במרכז החדר.
רוב האנשים –
כשמגיעים למקום בו לא מכירים אחרים, נצמדים לקירות / לפינות החדר,
או הולכים לדוכני האוכל או לבר המשקאות.
אתם –
תעמדו במרכז החדר (גם אם אתם, כמו כולם, לא מכירים כמעט אף אחד), ואז אתם מושכים אליכם תנועה –
גם פיסית – כי האנשים שצריכים לעבור מצד לצד בחדר צריכים לעבור באזור שלכם, במרכז החדר,
ואז יש לכם יותר סיכוי לדבר איתם.
גם תודעתית ומנטאלית – כי אנשים מסתכלים עליכם וחושבים שאתם חלק מהאירוע, שאתם המארגנים,
שאתם מכירים ומוכרים, ואז יש יותר סיכוי שהם ירצו לדבר איתכם, עכשיו או בהמשך האירוע.
כלל מס' 3 –
ליזום אינטראקציות עם אנשים.
רוב האנשים –
פאסיביים כמעט לחלוטין באירועים. לא יוזמים שיחה עם אנשים שהם לא מכירים,
מדברים רק עם אלו שהגיעו איתם, מקשיבים להרצאה ולא פונים אפילו לכאלו שהתיישבו לידם, ועוד.
אתם –
תיזמו שיחות עם אנשים, בכל הזדמנות שיש לכם – כולל בתור לקפה, בשולחן האוכל, באולם ההרצאות.
הכי קל להתחיל לדבר עם אנשים, כשהם כבר ממילא עומדים או יושבים לידכם!
וממש כמוכם, רוב האנשים באירוע הגיעו אליו מתוך מטרה או מחשבה לעשות נטוורקינג ולהכיר אנשים חדשים.
הם פשוט לא יעשו זאת, אבל יתנו לכם הרבה קרדיט אם אתם תיזמו שיחה איתם.
כלל מס' 4 –
לתת מקסימום ערך למקסימום אנשים באירוע
רוב האנשים –
מגיעים לאירועים ממקום של לקיחה וחושבים "איך אני יכול להשיג כאן כמה שיותר לקוחות"
או "מה אני צריך מהאנשים כאן", ואז הם פועלים רק מתוך אינטרס,
מדברים רק עם אנשים שלדעתם יכולים לעזור להם ועוד.
אתם –
מגיעים ממקום של נתינה, בלי הנחות מוקדמות, ורוצים לעזור כמה שיותר,
גם לאנשים ש(עדיין) אינכם מכירים. יש לכם המון מה לתת, גם לבכירים ומפורסמים מכם
וגם לכאלו שאינכם מכירים – טיפים, היכרויות, מחמאות, ידע מקצועי "מהשטח", קשרים ועוד.
כלל מס' 5 –
לפרגן לאחרים ולהציג אנשים בהעצמה
רוב האנשים –
אם הם נניח מדברים עם מישהו ומצטרף לשיחה מישהו שהם מכירים והאדם השני לא מכיר,
הם ימשיכו בשיחה כרגיל ולא יציגו בין הצדדים, או מקסימום יציגו כך "תכיר, גדי – זה יצחק. יצחק, זה גדי".
אתם –
תפרגנו במקסימום, תכירו בין אנשים, תעשו חיבורים, ותציגו כל אדם במקסימום העצמה –
"תכיר, גדי – זה יצחק, שמאי מקרקעין תותח. מתמחה בבנייני משרדים.
יצחק – גדי הוא קבלן ויזם בחסד. יכול להיות לכם חיבור עסקי מעניין".
בכך שפרגנתם לאנשים, צברתם אצלם הרבה נקודות זכות, הם יזכרו לכם לטובה
וגם יחברו אתכם בהמשך האירוע לאנשים שהם מכירים ואתם לא.
כל הכללים האלו – על קצה המזלג.
אני יכול להרחיב עוד על כל אחד מהם, אבל נשאיר זאת לדיוורים הבאים.
ישנם עוד 5 כללי מפתח בנטוורקינג, עליהם אכתוב בדיוור נוסף בקרוב.
תמשיכו לעקוב…
אם אתם רוצים לקחת את עצמכם לרמה העסקית הבאה,
לשפר משמעותית את יכולות הנטוורקינג, השיווק, ההצגה העצמית והמכירות שלכם,
לשכפל את ההכנסות ולמנף את הידע והקשרים שלכם –
הגיע הזמן שנדבר! לחצו כאן
ייעצתי ב- 22 השנים האחרונות לאלפי עסקים קטנים ובינוניים –
ומאות רבות של חברות גדולות בישראל ובחו"ל –
לעשות את כל מה שכתבתי כאן (כולל הכנה לכנסים, תערוכות וירידים) –
וגם יישמתי ואני מיישם את העקרונות האלו בעצמי.
אשמח לעבוד גם איתכם.
אפשר גם לכתוב לי במייל חוזר
או למייל yaniv@yanivzaid.com
אני מבטיח לענות ולחזור לכולם.
שלכם, באהבה,
ד"ר יניב זייד
נ.ב.
מתחילים ממש אחרי החגים!
אם יש לכם חלום לכתוב ספר,
אם אתם בתהליכי כתיבת ספר
וגם אם כבר כתבתם ספרים ואתם רוצים לקדם אותם בכל העולם,
כתיבת תגובה