אז אייל גולן ואביב גפן לוהקו לפורמט טלוויזיה חדש (ריאליטי מוזיקה)
שיעלה בקרוב ב"קשת", ולא רק שלוהקו ביחד, גם קיבלו סכום שיא של כל הזמנים
לשופט בתכנית ריאליטי – מיליון וחצי (!) ₪ לכל אחד מהם.
וזה לא מקרי.
נכון, יש כרגע פיצול בערוץ 2 ו"רשת" ו"קשת" נלחמות זו בזו על ה"טאלנטים" הפנויים בשוק.
ונכון, גם אייל גולן וגם אביב גפן מטפחים קריירה מצליחה כבר עשרות שנים
(וכמובן גם מטפחים כבר כמה עשורים
שלל פרובוקציות, אמירות בעייתיות, התנהלויות כושלות ומעשים על גבול הפליליים),
אבל זה עדיין לא מסביר את הסכומים המטורפים שהם מקבלים עכשיו
כדי לשבת זה לצד זה ולשפוט באותו ריאליטי מוזיקה.
ישנן שתי סיבות לסכומים האלו, שתיהן מעולם השיווק
ושתיהן קשורות למושגים שהתייחסתי אליהם כאן בהרחבה בעבר
ואני מפרט אותם בפעילויות שלי
הסיבה הראשונה, "שיווק לעומתי".
כבר מספר שנים שהשניים מטפחים איבה (גלויה או סמויה, אותנטית או מלאכותית) זה כלפי זה.
האשכנזי המתנשא מול המזרחי הפופולרי (נחשו מי זה מי…),
הזמר אנין הטעם שבוחר בקפידה את הקהלים שלו מול הזמר שממלא קיסריות ונוקיות (נחשו מי זה מי…)
השמאלני הפרובוקטיבי מול הימני ה"ממלכתי" (נחשו מי זה מי…).
השיא היה בראיון שנתן אביב גפן למוסף "7 לילות" ב"ידיעות אחרונות" בינואר 2017,
בו הכפיש בכמה משפטים קשים את גולן,
ו"ראיון נגדי" שנתן אייל גולן לאותו מוסף בספטמבר 2017, בו החזיר באותה המטבע.
ועכשיו שניהם זה מול זה, "מסכימים" להיפגש ולשתף פעולה, תמורת סכומי עתק.
מקרי? סתמי? ממש לא.
אפשר להגיד על גולן וגפן הכול (ובאמת אומרים ואמרו עליהם הכול…), אבל טפשים הם לא.
הם מאד מחושבים, בוודאי בהתנהלות העסקית והמקצועית שלהם.
והאמת היא, שזה שהם נלחמים זה בזה, אמור להחליש את שניהם
(יוצאים "קטנים", נדבקות אליהם השמצות נוספות שזרק הצד השני וכו'),
אבל בפועל – זה מחזק אותם!
למה? בגלל ה"שיווק הלעומתי".
עופרה חזה מול ירדנה ארזי. מסי מול רונאלדו.
כשמעמידים שני מותגים זה מול זה ומעמתים ביניהם, התוצאה היא ששניהם גדלים ומרוויחים.
מהפרסום (כל אחד מפרסם בעצם בחינם את השני)
מהרעש התקשורתי (העימות לבדו יוצר "באזז" שיווקי ותקשורתי גדול,
שניתן להם בחינם, כולל אפילו הפוסט שאני כותב ומפרסם כרגע!), וכמובן –
מההנעה לפעולה של המעריצים והלקוחות (בכל עימות כזה המעריצים
כותבים יותר, קונים יותר ותומכים יותר באמן "שלהם").
אז הריבים ה"ילדותיים" לכאורה, היו בעצם מהלך שיווקי וכלכלי מתוחכם.
הסיבה השנייה לבחירתם כשופטים זה מול זה,
היא – "מסרים מקטבים".
"מסר מקטב" הוא מסר שכשאתה אומר אותו, אי אפשר להישאר אליך אדיש.
אנשים ששומעים אותך נעים לאחד משני "קטבים" –
או שסולדים ממך או לא מסכימים איתך,
או שמסכימים איתך ומתלהבים ממך.
העניין הוא שגם אלו וגם אלו מדברים עליך יותר ומתייחסים אליך יותר,
ומי שנע לקוטב ה"חיובי" – גם קונה ממך יותר.
אז בניגוד לרוב האמנים בישראל, שמתנהלים בצורה מאד "פוליטיקלי קורקט"
ומפחדים להנפיק אמירות משמעותיות על התעשייה והמדינה או להתייחס לקולגות,
גם גולן וגם גפן מתייחסים לכל דבר שקורה –
מביעים דעה על המצב הפוליטי והחברתי במדינה,
יורדים על כל דבר שלא מוצא חן בעיניהם וכאמור, לא מהססים גם להכפיש קולגות.
ולכן הם מעניינים יותר. ולכן זוכרים אותם יותר. ולכן קונים אותם יותר.
ולכן הם מקבלים כל כך הרבה כסף להיות באותו הפאנל –
כי הקהל בבית מחכה לראות מה הם יגידו, איך הם "יקטלו" זה את זה
ובעיקר – מחכה לשמוע אותם באמת, בלי "פילטרים"
ובלי רצון עז להיות נחמדים לכולם (כמו רוב שופטי הריאליטי).
גם אתם, בתחום שלכם, בשוק שלכם ובעיסוק שלכם,
יכולים להשתמש ב"שיווק לעומתי" וב"מסרים מקטבים"
כדי להגדיל את ההכנסות שלכם,
לבסס את האוטוריטה שלכם
ולגרום לסביבה שלכם לדבר עליכם כמה שיותר.
איך תעשו את זה?
שלכם,
ד"ר יניב זייד
כתיבת תגובה