אלו היו השבועיים של הזמרת הבריטית אדל.
אלבומה החדש, "25", יצא לחנויות לפני שבועיים.
הוא היה צפוי להיות להיט גדול, אבל ההצלחה שלו הפתיעה את כולם.
שבוע לאחר צאתו לחנויות האלבום (ואדל…) עשה היסטוריה,
והפך לאלבום הנמכר ביותר בארצות הברית
בשבוע הראשון לצאתו – 2.5 מליון עותקים!
גם בבריטניה, המגרש הביתי של אדל,
האלבום מכר יותר מחצי מיליון עותקים (!) בשבוע הראשון
והפך לאלבום הנמכר ביותר בממלכה בשבוע הראשון לצאתו.
כשאני שומע או קורא בתקשורת את הנתונים האלו,
מעבר לקריאת ה"וואו" המתפעלת הרגילה, אני גם חייב להבין למה.
מה קרה שם "מאחורי הקלעים" שגרם לאלבום להצליח בצורה יוצאת דופן.
כי אדל היא בחורה מוכשרת וזמרת ענקית, אין ספק.
וגם עברו 4 שנים מאז האלבום האחרון שלה,
מה שגורם לכל המעריצים להתגעגע ולחכות כבר שהדיסק יצא,
אבל עדיין – זה לא מסביר את ההיסטריה.
כי כשהאלבום מוכר כל כך הרבה מיד בהתחלה,
זה אומר שלרוב הקונים לא היה זמן להקשיב לדיסק אצל חברים,
להשתכנע שהוא טוב ואז לקנות.
או להבדיל, לשמוע מחברים שכבר שמעו את הדיסק שהוא טוב, ולרכוש בעקבות המלצה.
זה אומר שהם פשוט רצו (תרתי משמע) לרכוש את הדיסק.
אז בדקתי.
ומסתבר שאחת הסיבות למכירות ההיסטריות נעוצה
בהחלטה אחת (אמיצה) שקיבלה אדל –
לאסור את הפצת האלבום באינטרנט.
לראשונה מזה שנים, זמרת גדולה ברמה עולמית
הוציאה דיסק בלי שניתן יהיה לרכוש אותו באינטרנט (במחיר מופחת),
לשמוע שיר לדוגמה בחינם ברשתות ה"סטרימינג"
או להוריד את האלבום באופן דיגיטלי.
זו מהפיכה של ממש, כי בשנים האחרונות מכירות דיסקים ירדו משמעותית,
והדיסק נהיה סוג של מקדם מכירות להופעות (שם הכסף הגדול)
ולכן זמרים הפיצו קטעים ממנו בחינם, או אפשרו להוריד את הדיסק אינטרנטית,
כדי שיגיע לכמה שיותר אנשים.
אז אדל, בהחלטה אמיצה ויוצאת דופן (שמאפיינת באופן כללי את הקריירה שלה, מה שגם תורם להצלחה),
החליטה שלא – מי שרוצה לשמוע את השירים, חייב לקנות את הדיסק הפיסי בחנויות.
ובכך היא אילצה את כל מי שהיה עד ל"באזז" השיווקי סביב צאת האלבום,
לחרוג ממנהגו ולמהר לחנות התקליטים הקרובה (שם, כנראה, לא ביקר זמן רב…)
ומכיוון שהדיסק גם הופץ במחיר שווה לכל נפש (מקסימום 9.97 דולר בחלק מהחנויות),
ההתלבטות האם לרכוש או לא – נהפכה לקלה מאד
(בשיווק זה נקרא "no brainer" – אין מקום להתלבטות).
אז הצעד השיווקי שאדל עשתה נקרא "אפקט המחסור".
היא "חנקה" במודע את אפיק השיווק המהיר והיעיל ביותר – האינטרנט,
ואפשרה לרכוש רק באופן אחד (דיסק פיסי) ורק במקום אחד (חנויות דיסקים)
וזה גרם למיליוני אנשים לצאת "מאזור הנוחות" שלהם ולעשות פעולה שונה,
ודווקא הפעולה הזו היא שיצרה את ה"באזז" סביב יציאת האלבום.
את "אפקט המחסור", כמו גם כלים שיווקיים רבים ויעילים נוספים,
אני מלמד כבר שנים,
ובעוד פחות משבועיים יש לכם הזדמנות לגלות את כל הכלים האלו
וליישם אותם אצלכם בעסק, בחברה או בפעילות.
סדנת "אמנות השכנוע" שלי מתחילה
תהליך מרתק של 4 מפגשים,
בקבוצה אינטימית של כמה עשרות
בעלי עסקים איכותיים, יזמים מצליחים ושכירים בכירים,
שבסיומו תשפרו משמעותית את יכולות השיווק, המכירות, הפרזנטציה והשכנוע שלכם,
ותקבלו כלים שישפיעו משמעותית
על ההתנהלות העסקית והאישית שלכם ועל חשבון הבנק.
כל הפרטים וההרשמה כאן – נותרו מספר מקומות בלבד!
שלכם,
ד"ר יניב זייד
יהונתן אומר
קודם כל רציתי להגיד תודה על הפוסטים שלך מחכימים מאוד!! לגבי המקרה של אדל אני בדיוק נמצא עכשיו בארה'ב וכל הזמן ברדיו יש 3 שירים את הלו של אדל את יו יוז טו קול מי און מי סלף פון של דרק ואת אם פרפקט של ג'סטין ביבר עברתי הרבה תחנות ותמיד אותם שירים זה נדאה כאילו לתחנות רדיו אין עוד שירים להשמיע. ולדעתי הכלי הזה יוצר הרבה ביקוש השאלה איך גורמים לרדיו להשמיע אותך בכזאת תדירות מטורפת כל הזמן?? או איך יוצרים שיווק בחינם ??
ד"ר יניב זייד אומר
הי יהונתן. תודה רבה על הפרגון והמשוב! אני מעריך זאת.
כשאתה מייצר שיווק "ויראלי" ("פה לאוזן") ויוצר "באזז" סביבך (וזה מה שאדל עשתה לקראת האלבום החדש שלה),
תחנות הרדיו משתפות פעולה כי הן מבינות שזה מה שהציבור רוצה לשמוע, ואז מגבירות את השיווק הויראלי.
בפעילויות שלי אני מסביר בהרחבה כיצד לייצר שיווק ויראלי.
אשמח לראותך בפעילויות הבאות שלי. שלך, יניב