משרד החינוך, בראשות השר נפתלי בנט, החליטו לפני מספר שנים
להגדיל את מספר התלמידים שניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות.
המעבר מ- 4 יחידות מתמטיקה ל- 5 יחידות מתמטיקה הוא קשה ומאתגר
(לא אכנס כרגע לנושא מקצועית,
אבל ב- 5 יחידות נעשה שימוש רחב הרבה יותר ב"נעלמים" במשוואות,
מה שמקשה על ההבנה ועל פתרון התרגילים),
ותלמידים רבים בחרו לאורך השנים "להסתפק" בבגרות 4 יחידות מתמטיקה
(ואפילו לעשות את המינימום הנדרש עם 3 יחידות מתמטיקה)
בגלל הקושי המקצועי וכמות הזמן וההשקעה הנדרשת.
אז משרד החינוך החליט לשנות את הסטטיסטיקה הזו,
ופצח בקמפיין ששודר בשנים האחרונות בכל פלטפורמה במדינה –
מפרסומות ברדיו ובטלוויזיה, דרך הרצאות וראיונות ועד לקמפיינים אינטרנטיים.
הקמפיין, שהיה מאד אפקטיבי (בהמשך אפרט על מימדי ההצלחה שלו)
התבסס על שני כלים מרכזיים בשיווק – תועלות אישיות ו"הוכחות חברתיות".
תועלות אישיות – כי אם אגיד לתלמיד י"א – י"ב לעבוד יותר קשה וללמוד יותר ברצינות,
כי המדינה צריכה עוד מוחות מתמטיים,
כי בשוק ההיי טק יש מחסור באנשי מקצוע
וכי זה מה שיידרש בעתיד – הסיכוי לשכנע אותו קטן יותר.
אבל אם אסביר לו (ולהוריו) שבגרות 5 יחידות מגדילה מאד את הסיכוי להתקבל ליחידת 8200 בצה"ל
(אתוס צה"לי חדש. עוד אכתוב על כך בעתיד) או ליחידות טכנולוגיות ומודיעין מובחרות נוספות,
מגדילה את הסיכוי לקבל שכר גבוה יותר בעתיד הקרוב,
מגדילה את הסיכוי להשתלב בשוק ההיי טק ולהיות שותפים ל"אקזיט",
ומאפשרת לכל אחד בארץ, מכל רקע, ישוב ומוצא, להצליח יותר בחיים
(או כמו שבנט עצמו ניסח זאת: "זה מאפשר לילד מדימונה ולילדה מירוחם כניסה נאה ל- 8200") –
הסיכוי לשכנע אותם לגשת לבגרות 5 יחידות במתמטיקה גדול הרבה יותר.
ו"הוכחות חברתיות" – כי לא מספיק רק להגיד "זה יעזור לך",
בלי להביא הוכחות, נתונים וסיפורי הצלחה "אובייקטיביים".
לכן, למשל, כאשר מחקר של מכון "טאוב" הצביע על כושר השתכרות גבוה יותר
של בוגרי 5 יחידות במתמטיקה לעומת אלו שנבחנים ברמות נמוכות יותר,
משרד החינוך פרסם את הממצאים ו"חגג" אותם.
וכאשר בוגרי 8200 מעורבים בהצלחות עסקיות ובאקזיטים שונים,
משרד החינוך מציין זאת בגאווה, ומטפח את הקשר
בין 5 יחידות מתמטיקה, יחידות מודיעין וטכנולוגיה איכותיות ומשרה מבטיחה בעולם ההייטק.
אז הקמפיין הצליח, ובשנים האחרונות הוכפל (!)
מספר הניגשים לבחינת בגרות במתמטיקה 5 יחידות,
והוא עומד היום על כ- 18,000 תלמידים.
אז מה היה לנו כאן? מה שכנע כל כך הרבה תלמידים והורים?
תועלות אישיות של הצד השני אותו רוצים לשכנע.
"הוכחות חברתיות" שפועלות על תת המודע
וגורמות למסרים להיראות ולהישמע אמינים ונכונים הרבה יותר.
חזרה שוב ושוב על המסרים, בכל פלטפורמה שהצד השני צורך.
רוצים גם אתם להשפיע ולשכנע אנשים בכלל ולקוחות בפרט?
רוצים "לחנך" את השוק שלכם לרכוש דווקא מכם?
רוצים לגלות את חוקי השיווק והמכירות החדשניים והיעילים ביותר?
ובעיקר – רוצים להגדיל הכנסות בלי להגדיל הוצאות?
אני מחכה לכם בסדנה החדשנית (והיעילה והכיפית שלי)
מספר המקומות מוגבל! כל הפרטים וההרשמה כאן עכשיו
שלכם,
ד"ר יניב זייד
כתיבת תגובה